A hosszabb kurzusunkat "Napsütötte Illatos Ízeknek" hívjuk a kezdetek óta. Mivel annyian vagytok, akik másodszor vagy akár harmadszor jöttök hozzánk, létrehoztuk a "Napsütötte Illatos Ízek 2" kurzust, hogy újat tudjunk nyújtani Nektek. Itt alább tehát egy oldalon az "egyes" meg a "kettes" kurzust olvashatjátok:

NAPSÜTÖTTE ILLATOS ÍZEK - 1

Ez a Culinarium "nagy kurzusa". A 6 nap alatt közösen főzünk, eszünk-iszunk, városokat látogatunk és a toszkán gasztronómia kincseit fedezzük fel. Ez a majdnem egy hét egy intenzív programot nyújt, de figyelünk arra, hogy minden résztvevő elegendő "én-időt" is tudjon magában vagy a párjával tölteni. A kurzus tartalma az időszaktól függően enyhén változik, de alapjában a következő elemeket tartalmazza:

A kurzus tartalma

• 2 délutáni közös főzés, valamint közös vacsora a főztünkből
  • 2 pincevezetés borkóstolóval
  • 1 sajtüzem látogatás+sajtműhely, ahol saját pecorino sajtodat készíted
  • 1 olívaolaj kóstolás Olaszország egyik legnevesebb termelőjénél
  • 1 piaclátogatás a livornoi piacon
  • 4-5 városnézés (Firenze - kérésre magyar idegenvezetéssel, Pisa, Volterra, San Gimignano, Bolgheri)
  • sajt-, bor-, olaj-, sonka-, halkóstolások irdatlan mennyiségben :-)
  • minden nap bőséges Culinarium büféreggeli
  • minden nap prosecco / aperolspritz / bor / ásványvíz
  • 5 ebéd (szállodánkban, piacon, sajtműhelyben, vagy ahol éppen eszünkbe jut)
  • 4 vacsora
  • szállás a gyönyörű Apolloban, kétágyas szobában, igény esetén egyágyasban
  • minden helyi transzfer

A kurzus díja € 980.-

Résztvevők száma 10-12 fő.

Az utazás önállóan történik. A Vendégeink többsége a Ryanair Budapest-Pisa járatátval utazik.

Részletes program:

Első nap, péntek:

Önálló érkezés Pisába. A reptéren várunk Titeket ahol közösen elfogyasztjuk az első olasz kávénkat, végre Itália! A kávézás után bemegyünk Pisaba, ha már ilyen közel van és teszünk egy kis sétát. Ellátogatunk a Piazza dei Miracolira, ahol megnézzük a pisai ferdetornyot és megcsodáljuk a gyönyőrű Dómot. Aki szeretne, fel is mehet a toronyba. Az Arno mellett a sétánk alatt a kedvenc gelateriánkban eszünk egy fagyit, majd elindulunk hazafelé.

Rövid transzfer a villánkhoz, ahol mindenki elfoglalja a szobáját. Az ebéd hideg antipastik, pár korty finom bor vagy spritz. Itt egy kis szusszanásnyi szabad program, kis fürdés, egy séta a tengerparton vagy egy szieszta is belefér a délutánunkba.

A pihenés után elindulunk a montecarloi borvidékre, ahol egy csodálatos tenuta pincéjében, mértes hordók közt végigkóstoljuk a pincészet borait. Minden korty borhoz egy kis finomságot készítenek nekünk, hogy így már az első napon, széles fronton ismerkedjünk a toszkán konyhával.

A vacsorát ezen az estén mi készítjük Nektek. A menü egy nagy tál finom saláta, bruschetta, caprese és kétféle pasta finom szósszal, hozzá egy-két finom bor. Evés után kiosztásra kerülnek a Culinarium kötények, kicsit jobban megismerjük egymást. Tapasztalataink szerint első nap nem beszélgetünk hajnalig, hisz mindenki az utazástól és a programoktól elfáradt. Kiadós, mély alvás reggelig.

Második nap, szombat:

Ezen a napon korán reggelizünk, hisz vár minket a livornoi piac, ahol frissen szerezzük be a főzéshez az aznapi alapanyagokat. A piac, a Mercato Centrale Olaszország legidősebb fedett vásárcsarnoka. Kedvenc részünk a halcsarnok, ahol mindig friss és nagy a választék a tengeri ételekből. Ebéd előtt aki szeretne, sétálhat kicsit a piacon kívül a városban is. Livorno történelmileg Olaszország egyik legnemzetközibb városa, ahol szemmel látható az angol a francia és a holland befolyás. A piac közvetlenül a csatornákkal körbevett Venezia, vagyis Velence városrészben fekszik, ahol a mindenhol jelenlévő vízen, kishajók ezrei vannak kikötve a város szívében. Rövid szabad program, városnézés után Alessandronál találkozunk, ahol egy finom paninit vagy tramezzinit ebédelünk. Az ebédhez toszkán bort iszunk, de nem maradhat el a finom espresso, cappucino és a limoncello sem.

Hazaérkezés után pihenünk, majd megkezdődik "felügyelet alatt" a munka; A bevásárolt alapanyagokból vacsorát készítünk, amit a nap végén közösen, jó hangulatban elfogyasztunk.

Vacsora: 3 antipasti (zöldséges, húsos vagy tengeri), egy halas primo, majd egy húsos secondo , hozzá grillezett zöldség és/vagy insalata mista, végül egy finom desszert, ami lehet zuppa inglese, panna cotta vagy cantuccini Vin Santoval.

Főzés előtt és után helyi toszkán borokat, Aperol Spritz, Proseccot, vagy grappát iszunk.

Harmadik nap, vasárnap:

Közvetlenül a reggeli után Firenzébe utazunk, ahol mindenki önállóan vagy csoportosan fedezi fel a város neki fontos zúgait. Firenze a világhírű nevezetességein kívül, mint pl. a Ponte Vecchio, az Uffizi, a Boboli kert vagy a Dóm, sok más látnivalóval rendelkezik, mint például a Pitti Palota, a Santa Croce templom, vagy a város fölött található Piazzale Michelangelo. Természetesen a rengeteg üzlet, kávézó vagy kisvendéglő is nagyon hosszan tartó élményt nyújt. Magyar nyelvű idegenvezetést is tudunk organizálni!

Este fáradtan, de boldogan hazafelé fordulunk, közös vacsoránkat pedig vagy még Firenzében vagy Viareggio közelében, de minden esetre egy nagyon "olaszos" vendéglőben esszük, egy hangos, nyüzsgő, árban pénztárcabarát, de minőségben tökéletes helyen. Ezen a napon az étkezések önállóak.

Negyedik nap, hétfő:

Ezen a napon kicsit messzebb kirándulunk. Elmegyünk a 100 km-re fekvő Bolgheri vidékére, ahol első állomásunk egy híres olivaolaj termelő, aki 40 hektáron, több száz éves olajfákból minőségi olívaolajat készít. A két testvér, Simone és Paolo nagy szeretettel és hozzáértéssel vezetnek minket körbe először a fák között, majd felkeressük az olajprést is, ahol élőben láthatjuk a préseket. Saját magunk is megprobálhatunk különbséget tenni a különböző olívabogyók olajai között. Amikor végeztünk, egy finom ebédet eszünk a gyönyörű teraszukon, ahonnan felhőtlen égnél láthatjuk a tengert.

Elköszönünk az olajfáktól és elmegyünk, meglátogatjuk Bolgherit, amely 1974-ig egy csendesen szunyókáló kis falu volt. Abban az évben viszont a Decanter magazin, egy 6 éves Sassicaia-t mutatott be, amely a bordói borokat egy az egyben legyőzte. Ez volt  a "Super Tuscan" születése. Innentől kezdve Bolgheri a borszakértők világában egy fix csillag. A Sassicaia egész Olaszországban az az egyetlen bor, amelynek valaha is létrehoztak valaha is DOC minőségi védettséget! Ennek a bornak a kereskedelmi ára akár elérheti az 1 Millió Forint per üveg árat. Ezenkívül még híres ez a kis városka a több száz éves ciprussoráról, hisz a legtöbb toszkán képeslapon valahol szerepel.

Sétálunk egy kis kört a városkában, eszünk egy finom fagylaltot, iszunk egy espressot a Zwack család kávézójában, majd borkostolásra megyünk, hogy megízleljük, megnézzük ennek a dombvidéknek a borait.

A borászati látogatásunk több elemet tartalmaz. Először a szőlőtőkéket nézzük meg, melyek mellől, ha szerencsénk van, látjuk a tengert. Majd a föld alá megyünk, ahol végigkövetjük a szőlő útját a pohárig. Egy múzeumon át eljutunk a borkóstolásig, ahol a ház kíváló termkeit ízlelhetjük. Természetesen lehetőség nyílik a pincészet boraiból a helyszínen vásárolni. Hazaérve közös vacsorát fözünk, ami azt jelenti, hogy az aki akar besegíthet a konyhai munkába. A menü a nap evéseihez ivásaihoz lesz passzintva, úgy ahogy a csoport igényli. Lehet egy pár bruschetta egy nagy tál salátával, vagy egy grillezett hús polentával - megbeszéljük!

Ötödik nap, kedd:

Reggeli után Olaszország egyik világhírű, de ritkán Toszkánával összefüggésbe hozott ikonját látogatjuk meg. Elmegyünk a Vespa múzeumba. Kevesen tudják, hogy az 1946 óta gyártott, 2016-ban tehát 70 éves Vespa, Pontederából, egy kis toszkán városkából származik. A múzeumban a Vespák szebbnél szebb változatait láthatjuk, több mint száz darabot, de emelllett az eredeti régi gyárépület együttesben repülő és vonat is ki van állítva, természetesen mind izgalmas, olasz formavilágban.

Pontederaból San Gimignano felé vesszük az irányt, talán a leghíresebb és legszebb kis toszkán ékszerdobozba. A szintén középkorú városka fő látványossága a 13 magas torony, amelyet a középkori családok építettek - legújabb kutatások szerint tiszta státusz szimbólumként. San Gimignanot másnéven Toszkána Manhattanjének is hívják.

Természetesen mi is sétálunk a városkában; itt elengedjük kezeiteket és mindenki saját kedve szerint fedezheti fel a település rejtett szépségeit, de a fixpontok egyike biztosan Sergio Dondoli fagyizója. Sergio 2006-tól 2009-ig fagyi készítő világbajnok volt és azt mesélik, hogy anno Ő volt az, aki kitalálta, hogy sajtokból (gorgonzola vagy camembert) is remek fagyikat lehet csinálni...

Az öreg nénik kávézóját is megmutatjuk, ahol a kalóriadús csokik és sütemények közt nehéz válogatni, valamint egy olyan boltot, ahol a toszkán gasztronómia szinte minden kellékét, legyen ez szarvasgombás vaj, vagy feketeborsos-fügés panforte, be lehet szerezni. A szerintünk világ legjobb utcai pizza-szeletesénél elmajszolunk egy hajszálvékony pizzát, majd hazafelé indulunk, hogy kezdetét vehesse a második főzés.

Délután 3 antipastit készítünk, majd egy primot, utána egy secondot, mint pl. pármai sonkás és parmezános involtini di manzot vagy zöldségágyon lassan sütött Osso buccot. Desszertről is gondoskodunk, ami például egy castagnaccio lehet, ami gesztenyelisztből készített finomság, vagy néhány finom, mandulás ricciarelli. Gyomrunknak jót fog tenni a kiadós vacsora után egy grappa, arancino vagy a livornói specialitás a ponce di Livorno.

Hatodik nap, szerda:

Ezen az utolsó napon Toszkána egyik legeredetibb vidékére, Volterra környékére látogatunk. Amerre nézünk ciprusos és cédrusos dombokat látunk na és persze juhokat. Ezen a napon sajtot fogunk készíteni. Egy világhírű, de mégis szerény biogazdaságba megyünk, ahonnan Kínába, Japánba és Amerikába is exportálják a pecorino sajtjaikat.

Megérkezés után megismerkedünk a sajtkészítés alapelveivel, majd mi is nekilátunk az aznap lefejt juhtejjel dolgozni. Amikor pihennie kell a sajtnak, láthatjuk a kézműves üzemben, hogy ott is pont ugyanúgy dolgoznak a sajtmesterek, mint ahogyan mi tettük. A gyárlátogatás után egy izgalmas ebédet fogyasztunk a biogazdaság terméseiből. Itt minden 0 km-es, a kis gazdaság az összes élelmet a saját dombjain, mezőin termeszti és állítja elő. Ebéd után befejezzük munkánkat és mindenki egy kis vákumcsomagolt, saját készítésű sajttal távozik, amelyet este bátran a kézipoggyászban hazavihet! Persze lehetőség nyílik arra is, hogy a sajtüzem saját termékeiből vásároljunk, legyen az a volterrai barlangban érlelt 18 hónapos sajt vagy akár olívaoljaos juhtejes kézkrém.

Késő délután hazatérve, az, aki már előző nap összepakolt, még ki tud menni a strandra 1-2 óra pihenésre, egy utolsó fürdésre. :-)

Este nyolckor indul a buszunk a pisai reptérre.

NAPSÜTÖTTE ILLATOS ÍZEK 2

Ez a kurzusunk azért született, mert sokan visszatértek hozzánk, néhányan akár többször is. Megkérdeztük néhányukat, hogy mit szeretnének csinálni egy újabb Culinariumon és a válaszokból állítottuk össze az "Illatos Kettőt". Először 2017 őszén kínáljuk fel a kurzust, bízva abban, hogy méltó testvére lesz az Illatos Ízeknek :-) Természetesen nem csak visszatérőknek szól! Ezen a Culinariumon sem kell semmilyen előképzettség vagy tudás, csak egy nagy adag kíváncsiság és persze jókedv!

A kurzus tartalma:

• halászat hivatásos halászhajón és a valóban friss fogás kóstolása
  • szarvasgombakeresés kutyával
  • 2 délutáni főzés, valamint közös vacsora a főztünkből
  • borospincevezetés borkóstolóval
  • kézműves grappa- és lemoncino kóstolás
  • látogatás egy kézműves sörfőzdében - kóstolással
  • piaclátogatás a livornoi piacon
  • látogatás egy világhírű kézműves pastagyárban
  • sonka és szalámikóstolás egy hentesüzem középkori boltíves pincéjében
  • minden nap bőséges Culinarium büféreggeli
  • minden nap prosecco / aperolspritz / bor / ásványvíz
  • 6 ebéd és 4 vacsora
  • szállás a gyönyörű Apolloban, kétágyas szobában, igény esetén, felár ellenében egyágyasban
  • minden helyi transzfer

A kurzus díja € 980.-

Résztvevők száma 10 - 12 fő.

Az utazás önállóan történik. A Vendégeink többsége a Ryanair Budapest-Pisa járatátval utazik vagy autóval érkeznek.

Részletes program:

Első nap, péntek:

A reggeli érkezés után természetesen nem hagyhatjuk ki az első kávét a pisai reptéren. Ezt a legelső kurzus óta betartjuk és a visszatérők esetében sem hagyjuk el. :)

A reptérről viszont közvetlenül az Apolloba utazunk, ahol a szobák elfoglalása után egy könnyű itallal a kezünkben ismerkedünk a többi visszatérővel. Utána szabadidő következik ebédig, amit ezen a napon mint mindig, mi készítünk. A menü is ismerős lesz, a hagyományos toszkána köszöntőnk, grillezett zöldségekkel, hideg antipastikkal, tésztákkal és salátával, visszaidézve az elmúlt kurzusok hangulatát.

Egy kis szusszanás után délután Lucca környékére indulunk ahol két fantasztikus hidat fogunk megtekinteni, amelyek mindketten más más módon lélegzetelállító látványt nyújtanak.

Ezután egy helyi sörfőzdébe látogatunk, ahol megkóstoljuk, toszkána e csücskében milyen kézműves söröket készítenek. A kóstolások után bemegyünk a várfallal körülvett Lucca belvárosába, ahol mindenki a saját tempójában fedezi fel a várost. Sétálhattok a hangulatos utcácskák útvesztőjében, bele-belebotolva Puccini szülőházába, a régi óratoronyba, a carrarai márványból épült San Michele templomba vagy egy jó kis designer boltba ki-ki igénye, öröme szerint. A séta után éhesen újra összetalálkozunk az Anfiteatro egyik régi, 1865 óta működő éttermében, ahol vacsorázunk, felfedezve a garfagnanai régió specialitásait.

Lucca után hazatérünk, az első napon korábban lefekszünk, erőt merítünk a további napok programjaihoz.

Második nap, szombat:

A kiadós reggeli után az egyetlen visszatérő elemmel, a livornói halpiaccal indítunk. Természetesen nem akarunk ismétlést, ezért a napot kicsit megváltoztattuk. A piacon való bevásárlás és a kóstolások után mindenkinek lesz 1-2 órája, hogy elmélyítse ismeretét az egyik kedvenc városunkban, majd a zöldségpiac mellett ebédelünk, a város egyik legemblematikusabb helyén, ami egy 1844 óta működő, családi kis étterem.

Itt egy pompás szendvicset fogyasztunk el egy pohár jó bor kíséretében. Ebédünk után dél felé vesszük az irányt, Calafuriába megyünk és ha az időnk engedi, akkor a monteneroi siklón is utazunk.

Délután hazaérkezve veszünk egy mély levegőt és nekiállunk a főzésnek. Vacsora és beszélgetés késő estig.

Harmadik nap, vasárnap:

Reggeli utáni a carrarai márványbányákhoz megyünk. Kanyargós, a hegyen kivájt izgalmas utakon át feljutunk Fantiscrittiig a bányák bejáratáig. Itt vár minket Mario, aki miután kiosztotta nekünk a megfelelő védőfelszereléseinket, felvisz minket Defender dzsipjével a bányák tetejére. Ha kigyönyörködtük magunkat a csodálatos panorámában, mesél nekünk a hegyekről, a márvány előállításáról, felhasználásáról és a szállításáról. Kicsit visszaképzelhetjük magunkat az időben, jó belegondolni, hogy Michelangelo több hónapot töltött itt el ezeken a hegyeken, kiválasztva Dávid szobrához a tökéletes minőségű fehér márványt.

E régió híres a speciálisan előállított zsírszalonnájáról a lardoról. Ennek otthona Collonata,a kis bányászfalu, ahol több hónapig, márványládában érlelve, boróka, rozmaring, feketebors és még más titkos összetevők segítségével készül ez a bányászoknak sok energiát adó zsírszalonna. Sétálunk egyet a pár utcából álló kis faluban, majd hideg ebédünk lesz a lardo, a lardokrém, sonkák és egy pohár finom vörösbor.

Hazatérve a nap hátramaradó részét szadadfoglalkozásra bocsájtjuk, hogy mindenki erőt gyűjtsön az esti vacsorára, ahol közösen a vasárnaphoz illő menüsort készítünk. A menüsorban úgy a tenger gyümölcseit, mint a híres chianina marhából készült fiorentina steaket is megtaláljuk. A Culinarium csoportok kedvenc desszertje sem fog hiányozni.

Negyedik nap, hétfő:

Ezen a napon a szarvasgombáé a főszerep. Reggel San Miniato felé vesszük az irányt, ahol Olaszország egyik legjobb szarvasgomba lelőhelyére érkezünk. Itt vár minket Cucciara úr, a szarvasgomba keresők szövetségének sokéves elnöke, aki valózínüleg az egyike azoknak, akiknek a legnagyobb a szaktudásuk a szarvasgombák területén Olaszországban és talán egész Europában. A közhiedelemmel ellentétben a szarvasgombát tenyészteni nem lehet, csak a természetben előforduló példányokat, hosszadalmasan kiképzett kutyák segítségével lehet megtalálni. Ezért van velünk a nap főszereplője, Pepe, Mela vagy Gino, akik az érzékeny orrukkal megtalálják a fehér aranyat.

A remélhetően sikeres vadászat után egy többfogásos szarvasgomba degusztáción veszünk részt, ami egyben az ebédünk is ezen a napon. Az ebédhez Cupelli pezsgőt iszunk, melynek pincészetét az ebédünk után meglátogatjuk.

A kóstolás után hazaérve pár órát szusszanunk, majd utána közösen egy menüt főzünk, ahol természetesen a szarvasgomba visszaköszön.

Ötödik nap, kedd:

Reggel korán kelünk, hisz sokatok kérésére halászhajóra szállunk és kimegyünk az akkor még sötét tengerre. A halászokkal együtt kihúzzuk a hálókat, szemközelből látjuk, hogy hogyan szortírozzák, amit a tenger ad. A fogásunk egy részét még a hajón el is fogyasztjuk. A bátraknak akár csobbanási lehetőség is adódik.

Mivel korán keltünk, hazatérve sziesztára hajtjuk fejünket. Pihenés után Sarzanaba megyünk, ahol bor és grappa kóstolóval folytatjuk a napot. A Lunae pincészet a finom italai mellé összegyűjtötték a helyi termelőik javát, a környék gourmet különlegességeit, így lehetőség van lekvárokat, sonkákat, tésztákat is vásárolni.

Ezen a napon van az utolsó vacsoránk, itt együtt vendéglőbe megyünk, ahol mindenki kedv szerint, saját költségére vacsorázik.

Hatodik nap, szerda:

Reggeli után Lariba látogatunk és megnézzük az 1926 óta, teljes mértékben családi vállalkozásban működő Martelli tésztagyárat.. Itt minden egyes dolgozót Martellinek hívnak, hisz a gyárban csak családtagok-rokonok dolgoznak. Lucca Martelli vár minket és végigvezet a gyáron és a működő, munkában lévő gépsorok segítségével beleláthatunk a tésztagyártás rejtelmeibe. E program után a falu másik kis utcájába vár minket Barbara és Fabrizio, akik büszkén mutatják nekünk a kis hentesüzemüket, ahol ebédként egy széles palettát fogyasztunk el, különböző sonkákból, szalámikból és a helyi specialitásokból.

Ehhez helyi ropogós kenyeret és pár pohár toszkán bort fogyasztunk. Elmondják nekünk, hogyan készülnek a különböző szalámik és sonkák, mitől lesz igazán valami toszkán specialitás. Megmutatják a hűtőházukat és láthatjuk a pácolási technikákat is. Levezetésképp megnézzük a kis falu ékességét, a középkorból megmaradt várat. A sétánk után hazafelé vesszük az irányt, kell még idő a pakolásra, na és persze hagyunk időt Nektek még egy tengerparti sétára vagy egy gyors shoppingra. 19.30 indulunk a reptérre, könnyes búcsú majd hazautazás.